Storstilad entre,,,,

Nu är hon kommen. Efter en mycket omskakande förlossning kikade Nova-Lee ut den  20 September!
En liten tös på 3095 gram och 49 cm lång.

Det började på natten, efter jag suttit här på bloggen och uppdaterat så gick jag och la mig. Vaknade strax efter fyra igen av att vattnet gick jag. Trodde jag.... När jag reste mig upp såg jag till min stora fasa att det var inget vatten.. det var rent blod... MASSOR! Tar mitt påslakan och håller för, men det hjälper föga,d et forsar ut runt!
Väcker Michael som studsar upp. Jag tar mig in i duschen. Hela golven in till duschen är täckta av blod. Ser ut som man slaktat en gris eller nåt.
Vi fick tag på ambulans och som ska komma genast.
Ringer farmorn i Svenljunga, men inser att vi har inte tid att vänta i en timme... Så jag ringer och väcker stackars Emma som kommer på två röda sekunder och tar Liam o Bambam...

Vi åker plingplong-taxi, hade en helt suverän ambulansman inne hos mig när vi åkte, så jag var lugn och fin om än någon skakad... Kom in till förlossningen i Varberg där ett helt team tar emot oss. Dom sätter igång med diverse undrsökningar och blodet bara fortsätter komma... Ultraljud från alla håll o kanter och tillslut får dom fastställt att moderkakan är hel, vattnet har inte gått, bebisen mår bra! PUST!!!!!!!!
Antagligen var allt blod bara från att livmodertappen ville öppna sig!
Sen sätter värkarna igång och jobbet börjar. Det var helt OK, inte så onda så jag behövde ta till något, det gick andas igenom dom utan problem.

Öppnas sakta men säkert.

Vid tolv örjar det göra så ont s jag får pröva med lustgasen, underbart =) Jag älskar lustgasen!
Vid tjugo över ett säger Michael till oss andra att vi har bebis kl två.
Jo tjena tänker jag, då har jag mycket att göra då... haha, aldrig...
Barnmoskan känner och det är 6 cm öppet.... jo visst, två, drömma går ju.
Hon säger till mig att ifall det börjar trycka så ska jag hojta. Det kändes aningen avlägset just då, men visst OK, jag plingar på knappen då. Hon går ut stänger dörren, det går ca två minuter och jag känner att shit, det går inte hålla emot. Då sätter det igång. En liten stund får jag kämpa för att inte trycka på, det var inte heelt färdigt. Men sen när jag får puscha på så är hon ute på 17 minuter. Lilla snuttan! Så liten och fin!
Så en minut i två var allt färdigt!

Sen fick vi in brickan med de underbara smörgåsarna och bubbeldricka =) In i duschen och sen upp till BB!
Var oförskämt pigg efter förlossningen. Kände visserligen i benen när jag stod i duschen att dom var väldigt svaga och skakis men annars var det helt OK!

Stannade kvar på BB i tre nätter, så all test var gjorda och för att vila innan vardagen åter sätts in!
Men gud vad skönt det var att komma hem igår!  Allt var jättefint, det stod fina rosor på bordet och man fick middagen serverad! =) Underbart!

Natten har gått bra inatt... Nova-Lee somnade ordentligt vid strax efter tre, och sov till sju, så vi har fått lite sömn iaf! Hon somnade om efter den goa frukosten i sängen och ligger där fortfarande o snusar med sin pappa. Jag och storebror sitter och myser i soffan och kolalr på Skattkammarplaneten.... Jag tycker inte den är jättebra, men grabbarna i familjen gillar den.... Så jag håller hårt i datorn samtidigt som filmen rullar =)

Hoppas mjukliften kommer idag så man kan komma ut på en promenad! Jag vill ut i den friska luften!!!! Har suttit inne tillräckligt länge nu! Men vilken tur att jag beställde den i lördags! Annars skulle den inte kommit förrän nästa vecka! =)

Nä, nu ska jag kolla bloggarna och facebook sen ska jag fixa lite med tvätten och göra frukost, herregud vad man äter nu helt plötsligt! Vrålhungrig är jag=) Man får passa sig, så inte alla graviditetskilon stannar kvar på min kropp, för dom är inte välkomna att stanna!!!

Fick sms nu på morgonen, Jimmi och Desiree fick en liten tös i morse!!! =) Såå underbart,. Allt hade gått bra, fick inga detaljer dock, men dom mår bra! Underbart! GRATTIS TILL ER!!!!


Så ha en bra dag, för det ska jag!

Kommentarer
Postat av: Fia - Novas mamma

Han heter Omarsson.

Ja verkligen :) haha



Detsamma..

2009-09-24 @ 09:30:48
URL: http://annsofieakesson.blogg.se/
Postat av: Philippa

Vad skönt att allt gick bra till slut!!!=)

och vilken snäll man du har som städar och fixar blommor! UNDERBART!

2009-09-24 @ 10:21:08
Postat av: johanna

lite roligt, De e exakt 2 månader och 13 min skillnad på dem. Tim föddes ju kl 14.12 den 20:e juli.

20:e e ett bra datum...



Shit jag hade vart totalt livrädd i din förlossningssituation.. Blod gör mig livrädd..

Jag fick åka ambulns in till sjukhuset 2 dagar efter att vi kommit hem, tuppade av inne på toa.. Så då har vi den erfarenheten båda två, blåljus o ilfart till akuten.. ha ha. Tur e de att allt slutade lyckligt allafall..



2009-09-24 @ 12:45:19
URL: http://johannaandthefamily.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0